top of page
Sharon Vandousselaere

Samenvattende inzichten van meer dan 15 CEO's over balans in hun persoonlijk leven en bedrijf

  • sharonvandousselae
  • 24 okt
  • 3 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 26 okt

ree

Wat hebben ruim 15 CEO's te vertellen als we hen bevragen over hoe ze voor meer balans zorgen, in hun persoonlijk leven en in hun bedrijf?


Die vraag stelde ik aan Franky Van Hamme, die zelf 30 jaar directie ervaring achter de rug heeft in toonaangevende internationale bedrijven, waarmee ik de podcast interviews deed. Alsook was Franky betrokken bij de inzichten uit de 12 daaraan voorafgaande CEO- interviews voor mijn nieuw boekhoofdstuk in "Persoonlijk leiderschap".



🌿In de Zinhoeve hadden wij een krachtig gesprek over deze inzichten!


Samenvattend:


Bewaken van uw eigen balans


1 ga op zoek naar wat je zelf nodig hebt als mens

2 sociale contacten: vrienden, familie, professionele werkluik

3 ontspanning: voor iedereen anders. Is niet statisch. Evolueert met dingen die op je pad komen, privé, werk. De kunst is dit telkens weer in balans te krijgen.


“leer de stilte omarmen”


*het belang van de natuur

*zorgen dat waar je mee bezig bent zich uitkristalliseert en helder wordt

*”in het moment zijn” om te beseffen dat je dit nodig hebt om te onthaasten

*trouw blijven aan je innerlijk kompas: de waardenset van jezelf, in de spiegel durven kijken: wordt je niet geleefd, in welke mate ben je nog trouw aan wie je echt bent?

*heel individueel: opleiding, retraite, mindfulness, ….


Grote of kleine organisatie: de principes gelden in beiden


*groot: delegeren, maar ook in kleine organisaties loslaten en vertrouwen op je mensen

*bevlogen werknemers ontlasten de CEO: je omringen met sterke mensen die hun ding kunnen doen

*loslaten en zorgen voor jezelf


Balans tussen continuïteit en de nood aan verandering erkennen


bv mee met de nieuwe technologieën, soms meer op de jongere generatie bouwen hiervoor


De nood aan balans in de huidige tijdsgeest: zorgen voor jezelf en voor je mensen.


Dit kwam vroeger minder aan bod, pakweg 20-30 jaar geleden, ging eerder over doorbijten. Nu: durven zeggen dat je hulp nodig hebt. Creëer een sfeer waar je ook échte check-ins doet met je mensen: hoe gaat het met jezelf, en écht empathisch luisteren naar elkaar, en beter geïnformeerd, daadkrachtig kunnen beslissen op basis daarvan. Het privéleven heeft een grote impact op hoe je je voelt in je vel. Zo kan je mensen op het werk ook daarmee helpen om zich beter in hun vel te voelen en dat het op het werk ook beter gaat.


Jezelf blijven uitdagen, klankbord zoeken


Zoek bv. een coach die past bij je en je durft uitdagen en een spiegel voorhoudt of je wel goed in balans bent.

=> Creëer een omgeving die vertrouwen schenkt en veiligheid biedt, zodat je een cultuur creëert waarin men authentiek kan aangeven hoe het met hen gaat, kwetsbaarheid kan tonen.


Rol leiding om spiegel voor te houden en bezorgd te zijn.


Vaak de mensen die het meest geëngageerd en gedreven zijn, die zich gaan pushen en over de grenzen gaan.


Zorg dat je als bedrijf een heel duidelijke missie, visie, strategie hebt met een daarbij horend waardenkader


Waarbij welzijn op het werk een heel belangrijk deel van is- en wijk daar ook niet van af. Je mensen zijn het kapitaal die ervoor zorgen dat het resultaat dan ook wel komt.


Samenvattend, over alle tien batterijen uit ons huis van welzijn en productiviteit heen:


De cultuur lijkt het belangrijkst of centraal te zijn, en dan zeker ook dat er kwetsbaarheid mag zijn, dat je uitstraalt dat het start aan de top, dat je de schaamte voorbij mag durven gaan. Het komt neer op het leiderschap dus om die cultuur uit te gaan dragen. Alsook de medewerker moet zich persoonlijk ook sterk genoeg voelen om zaken uit te durven spreken. Je blijft dus zelf verantwoordelijk, maar de omgeving kan je wel de middelen en het klankbord geven om dit te kunnen/durven doen.

Wat onze CEO’s ondermeer verbindt:


Bewustzijn van het belang van goed in je vel te zitten als mens en medewerkers.


Ze hebben dit met vallen en opstaan gezien, want men zegt ook: je moet alert zijn dat je je niet laat afleiden door de hectiek van de dag, en dat je er kan zijn voor je team. Ze komen tot empatisch leiderschap die ook heel daadkrachtig is, waarbij de mensen zelf ook echt mee zijn aan boord. Soms zat deze cultuur er vanaf de founders in, soms zijn CEO’s hier gaandeweg van overtuigd geraakt.


Laatste tips:


Laat je uitdagen, blijf leren, doe nieuwe zaken. Zodat je telkens weer geconfronteerd wordt met je valkuilen of demonen die je moeilijk kan loslaten.
Zoek inspiratie bij collega’s, netwerken, … zodat je feedback krijgt en niet verstart en jezelf blijft in vraag stellen!

"Krijg iedereen mee aan boord: cultuur wordt pas een sterkte als het door iedereen gedragen wordt!"

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page